Föreställ dig själv
Föreställ dig själv på en högskoleexamen, med en ny grupp studenter som ska sätta segel mot nya horisonter. Vad tänker de medan de kastar sina mössor i luften? Vad är det med detta tunna papper som gör det så dyrbart? Det är inte bara beviset på förvärvad kunskap utan spelar in i rykte spelet där du utbildades. Att vara examen från Harvard Law School har det extra glittret, eller hur? Titta ännu närmare, så ser du att examen är det perfekta avslutet på den moderna utbildningstragedin.
Varför? Eftersom universitet och läroplaner är utformade längs de tre enheterna i fransk klassisk tragedi: tid, handling och plats. Studenter träffas på universitetets campus (enhetens plats) för lektioner (enhetens handling) under 20-talet (enhetens tid). Denna klassiska modell har traditionellt producerat prestigefyllda universitet, men den utmanas nu av digitaliseringen av samhället - som gör det möjligt för alla som är anslutna till internet att få tillgång till lärande - och av behovet av att förvärva färdigheter i takt med en snabbt föränderlig värld. Universitet måste inse att lärande i 20-talet inte räcker. Om teknisk spridning och implementering utvecklas snabbare måste arbetarna ständigt uppdatera sina färdigheter.
Universitetsmodellen måste utvecklas. Det måste förse eleverna med rätt färdigheter och kunskap för att tävla i en värld "där värde till stor del kommer från mänsklig interaktion och förmågan att uppfinna och tolka saker som maskiner inte kan", som den engelska futuristen Richard Watson uttrycker det. Genom att undervisa grundläggande kunskaper och uppdaterade färdigheter kommer universitet att förse studenterna med framtidssäkra färdigheter för livslångt lärande och inte bara få dem "jobbet".
Vissa universitet spelar redan en avgörande roll i livslångt lärande eftersom de vill behålla värdet på sina examensbevis. Denna nya roll kommer med en enorm uppsättning utmaningar och behöver till stor del uppfinnas. Ett sätt att starta denna omvandlingsprocess kan vara att gå längre än den "femåriga diplommodellen" för att anpassa läroplanerna till livslångt lärande. Vi kallar den här modellen för livslångt pass.
Kandidatexamen kan vara ditt pass till livslångt lärande. Under de första åren skulle eleverna "lära sig att lära sig" och bli utrustade med resonemangskunskaper som finns kvar under resten av livet. Till exempel tillåter fysik dig att observera och rationalisera världen, men också att integrera observationer i modeller och ibland modeller i teorier eller lagar som kan användas för att förutsäga. Matematik är det språk som används för att formulera fysikens eller ekonomins lagar och göra noggranna beräkningar som förvandlas till förutsägelser. Dessa två discipliner utgör naturligtvis de grundläggande pelarna för utbildning vid tekniska universitet.
https://ab.edu/wp-content/uploads/formcraft3/30/8d57a84e118b1c9e8527eca1ff4c4bb0-efs_9.pdf
https://www.jcpl.org/wp-content/uploads/formcraft3/4/9c2e1af0a46b898433fb7b5a799521dc-efs_6.pdf
http://www.alliusta.com/wp-content/uploads/formcraft3/1/123f639067bf41eaffdb4920e807beb5-efs_1.pdf
Комментарии
Отправить комментарий